Google zoeken verandert

Het zoeken op Google verandert

Ongeveer acht jaar geleden gebruikte iedereen een desktop computer om te internetten. Zo ook voor het zoeken naar informatie via zoekmachines. Met de eenvoudige toegankelijkheid van het internet op de smartphones en tablets is het zoekgedrag van gebruikers veranderd. Gebruikers zoeken naar alles, op elk moment, waar ze ook zijn, op verschillende apparaten. 

Cijfers van internetgebruik via diverse apparaten

  • De smartphone penetratie zal dit jaar 70% bereiken.
  • 64% doet online onderzoek voor het doen van een aankoop.
  • Een smartphone gebruiker kijkt 150 keer per dag op zijn telefoon. 
  • Er zijn 4,3 miljoen tablet gebruikers in Nederland.
  • 45% doet onderzoek op een mobiele telefoon in de winkel.

Google speelt hier, in haar advertentieprogramma Google AdWords, op in door middel van geoptimaliseerde campagnes. Hierdoor kan er gerichter geadverteerd worden op apparaat en locatie, met slimmere advertenties die aansluiten op de intenties van de gebruiker. 

Slimmere advertenties

Als bedrijf is het belangrijk om je af te vragen hoe mobiele en desktop gebruikers van elkaar verschillen voor je organisatie. In het geval van een restaurant met een afhaalmogelijkheid is er een belangrijk verschil tussen mobiele en desktop gebruikers. Zodra iemand om 19.00u ‘s avonds in de stad is en op zoek naar een restaurant op zijn of haar telefoon, is het belangrijk dat er een telefoonnummer of een routebeschrijving bij je advertentie staat. Tevens zou je de prijzen van een afhaalmenu kunnen vermelden in je teksten.

Op het moment dat een gebruiker via zijn desktop of laptop, thuis op de bank op zoek is naar een bezorgmaaltijd, zul je een andere advertentie nodig hebben om de gebruiker aan te spreken. In je advertentietekst zul je moeten inspelen op bijvoorbeeld het online bestellen en het laten bezorgen. Je kunt een link plaatsen naar de online menukaart.   

Specifieke locaties en apparaten

Google AdWords maakt het nu ook mogelijk om specifieke bodaanpassingen uit te voeren per locatie of per apparaat. Zo kun je je budget beter verdelen en je richten op de juiste doelgroep. Je kunt de biedingen verhogen of verlagen door middel van percentages.