Leads halen uit Google Analytics

Je kunt een hele berg aan informatie uit je Google Analytics website statistieken halen. Echter, veel organisaties weten niet dat het ook mogelijk is om een inzicht te krijgen in welke andere organisaties je website bezoeken. Google Analytics geeft namelijk ook rapportages weer van de serviceproviders van je website bezoekers. Zo kun je onder andere zien welke bedrijven je website hebben bezocht, welke pagina’s ze hebben bezocht en hoe lang ze op je website zijn geweest. Hierbij dient wel benadrukt te worden dat de lijst niet geheel volledig is. Je krijgt deze data van ongeveer 10 procent van je bezoeken.

Een aangepast rapport maken

De Internet Service Provider (ISP) van particuliere bezoekers zijn vaak namen als Ziggo en UPC. Bij bedrijven is de ISP vaak gekoppeld aan de bedrijfsnaam. De particuliere bezoekers kun je uit de statistieken filteren. Dit kun je doen door een filter aan te maken met alle algemene ISP’s, zoals Ziggo en UPC. Wat overblijft zijn de ISP’s van bedrijven. Hoe je dit doet is als volgt:

Aangepast rapport Google Analytics

 

  1. Klik vanuit het rapportage overzicht op ‘aanpassing’ in de bovenste menubalk en klik op ‘+ nieuw aangepast rapport’.
  2. Geef het rapport een naam en titel (bv. leads of concurrenten).
  3. Selecteer bij ‘statistiekgroepen’ één of meer statistieken die je in je lijst wilt zien.
  4. Klik bij ‘dimensiedetails’ op ‘+ dimensie toevoegen’ en selecteer ‘bezoekers serviceprovider’.
  5. Klik bij ‘filters – optioneel’ op ‘+filter toevoegen’ en selecteer ‘bezoekers serviceprovider’.
  6. Kies links naast de filter ‘serviceprovider’, die je zojuist toegevoegd hebt, voor ‘uitsluiten’ i.p.v. ‘opnemen’.
  7. Kies rechts naast de filter voor ‘regex’ i.p.v. ‘exact’. Nu kun je in het invoerveld naast ‘regex’ alle ISP’s plaatsen die je wilt uitsluiten.
  8. Voer in het invoervak naast ‘regex’ alle namen in die je weg wilt filteren uit je rapportage. Zet tussen elke naam een streep ‘|’ (bv. ziggo|upc|kpn|tele2). Klik vervolgens op ‘opslaan’.

Prospects benaderen  

Nu kun je in de gaten houden welke bedrijven jouw website bezoeken. Als sommige bedrijven geregeld terugkomen op je website is het wellicht verstandig eens een keer contact op te nemen om te vragen of ze toevallig interesse in je product of dienst hebben.