Tips voor effectieve Facebook Ads

Facebook telde aan het begin van dit jaar 7,9 miljoen gebruikers in Nederland (bron: Marketingfacts.nl). Een erg interessant middel om op te adverteren, mogen we wel zeggen. Dit heeft een groot aantal adverteerders inmiddels al ruim ondervonden, waardoor de CPC (kosten per klik) op Facebook inmiddels flink zijn gestegen. Om deze reden is het van belang Facebook Ads zo effectief mogelijk in te zetten. 

Hoe stel je Facebook Ads zo effectief mogelijk in?

De daadwerkelijke kosten per klik worden grotendeels bepaald door de CTR (click through rate) van de advertenties. De CTR is het doorklikratio, oftewel de verhouding tussen het aantal vertoningen en het aantal klikken. Om ervoor te zorgen dat er zo vaak mogelijk op de advertentie geklikt wordt (en zo de CTR toeneemt), is het zeer belangrijk om de juiste aansprekende advertenties aan de juiste doelgroep te vertonen. 

Stap 1: Kies je doelgroep

Op Facebook is er de mogelijkheid om je doelgroep zeer selectief te kiezen. Je kunt je doelgroep selecteren op o.a. locatie, leeftijd, geslacht, interesses en opleiding. Ook kun je je doelgroep opsplitsen om zo mogelijk verschillen te zien in bijvoorbeeld geslacht of opleiding. Je maakt dan voor elk deel van je doelgroep een aparte advertentie aan. 

Stap 2: Stel je advertentie op

Facebook richt zich steeds meer op het visuele aspect. Gebruikers zijn sneller geneigd om op een afbeelding te klikken. De afbeelding in de advertentie is daarom zeer belangrijk. Kies voor unieke foto’s, contrasterende kleuren en vriendelijke, aantrekkelijke mannen en/of vrouwen. Test ook verschillende afbeeldingen bij advertenties om te kijken welke je doelgroep het meeste aanspreken. Daarnaast is het belangrijk om belangrijke USP’s voor je doelgroep te benadrukken in je advertentietekst. 

Stap 3: Blijf continu testen

Om een zo hoog mogelijke CTR te bewerkstelligen, is het van belang om continu te blijven testen met verschillende advertenties. Experimenteer hierbij met verschillende afbeeldingen, titels, teksten en doelgroepen. Test verschillende advertenties tegelijk, zodat duidelijk zichtbaar wordt welke advertenties succesvol zijn en welke niet. 

Stap 4: Blijf advertenties vernieuwen

Advertenties op Facebook verliezen na een aantal dagen hun effectiviteit. De advertentie kan namelijk meerdere keren op de tijdlijn van een gebruiker verschijnen, waardoor de advertentie na een aantal keer eerder irritatie opwekt dan interesse. Wissel daarom na een aantal dagen van advertentie, zodat gebruikers continu getriggerd worden.